icon
icon
icon
icon

Vanlige spørsmål og svar - FAQ

Nedenfor finner du svar på de vanligste spørsmålene som kan oppstå i forbindelse med at du booker og overnatter på et av hotellene våre.

Hvis du ikke finner svaret på spørsmålet ditt her, er du velkommen til å kontakte vår kundeservice på 800 11 624.

Booking

Jeg vil endre eller avbestille min booking

Har du betalt for om- eller avbestilling kan du gjøre endringer eller avbestille på samme måte som du gjorde selve bookingen. Booket du direkte fra hotellet tar du kontakt med hotellet for å gjøre endringer eller avbestille. Booket du via våre nettsider gjør du endringen der. Om du vil gjøre endringer eller avbestille på nettsiden går du inn via “Vis booking”-knappen i toppmenyen. Du trenger bare å oppgi bookingnummer, fornavn og etternavn.

Om du har booket via en OTA (Online Travel Agent) som for eksempel Booking.com, Hotels.com eller Expedia.no må du gjøre endringen direkte hos dem.

Hvilke avbestillingsregler gjelder?

Dette avhenger av hvilken type booking du har gjennomført. Du finner vilkårene som gjelder deg på bookingbekreftelsen din.

Dette er de vanligste pristypene på vår hjemmeside:

  • Flex og avtalepriser - kan avbestilles til ankomstdagen kl 16:00 om ingenting annet oppgis i bekreftelsen.

  • Best Save, Early Web Special og andre forhåndsbetalte tilbud kan ikke avbestilles eller gjøres endringer på.

Jeg har en kampanjekode, hvor fyller jeg inn den under booking?

Når du booker gjennom vår hjemmeside velger du alternativet "Bookingkode" i bookingfeltet og fyller inn koden i ruten som vises. Deretter trykker du "Legg till".

Jeg har en kampanjekode, men kan jeg ikke finne noen tilgjengelige rom med denne koden?

Kampanjekoder er basert på tilgjengelighet. Hotellrommene med rabattkoden kan være fullbooket.

Hvordan booker jeg foretaksavtale?

Når du booker gjennom vår hjemmeside velger du alternativet “Bookingkode” i bookingfeltet. Deretter fyller du inn deres kundenummer i ruten som vises. Trykk "Legg till".

Hvordan booker jeg rom om jeg vil betale med et Travel Card?

Du booker som vanlig på bestwestern.no eller direkte via hotellet. Du trenger ikke oppgi at du skal benytte et Travel Card når du booker, dette velger du som en betalingsløsning ved utsjekk.

Hvordan gir jeg beskjed om sen ankomst?

Vennligst ta kontakt med hotellet direkte og meld fra om sen ankomst.

Kontaktinformasjon til hotellet finner du på hotellets bookingside.

Er det lov med husdyr på hotellene?

Flere av våre hoteller tillater dette, men ikke alle. Regler og restriksjoner som gjelder husdyr varierer fra hotell til hotell. Det er viktig at du avklarer dette med hotellet ved booking. Det kan bli lagt til en mindre avgift for bookinger med husdyr. Denne varierer noe fra hotell til hotell.

Jeg har en ledsagerhund, må jeg betale noe gebyr?

Gjester som har ledsagerhunder med seg er alltid velkommen og ledsagerhunden betaler ikke ekstra avgift.

Kan jeg booke på nettsiden uten å oppgi kredittkortinformasjon?

Nei dessverre. Vi trenger et kredittkort for å reservere rommet.

Jeg har ikke fått noen bookingbekreftelse, hva gjør jeg nå?

Vennligst kontakt hotellet for å få din bookingbekreftelse. Du kan også kontakte vår kundeservice på 800 11 624.

Jeg har mistet bookingnummeret mitt, hva gjør jeg?

Ta kontakt med hotellet direkte eller kundeservice på 800 11 624 så finner de frem det du trenger.

Jeg har et spørsmål om min betaling, hvem kontakter jeg?

Betalingen skjer på våre hoteller. For spørsmål vedrørende din betaling kontakter du det aktuelle hotellet.

Kontaktinformasjon til hotellet finner du på hotellets bookingside.

Hvordan når jeg den sentrale bookingen?

Den sentrale bookingen hjelper deg med å bestille hotellene våre over hele verden. Du kan nå dem på 800 11 624 eller sende en e-post til booking.service@bestwestern.com.

Inn- og utsjekking

Når kan jeg sjekke inn på hotellet?

Tidspunkt for innsjekking varierer fra hotell til hotell. Du finner informasjon om dette på din bookingbekreftelse eller på hotellets bookingside.

Hvordan skjer innsjekkingen?

Du oppgir navnet ditt og sier fra om du er medlem i Best Western Rewards. Av og til må du vise bookingnummeret.

Når må jeg sjekke ut?

Tidspunkt for utsjekking varierer fra hotell til hotell. Du finner informasjon om dette på din bookingbekreftelse eller på hotellets bookingside.

Best Western Rewards

Hvordan blir jeg medlem?

Å bli medlem er enkelt. Bli medlem her og begynn å opptjene deg poeng allerede i dag!

Koster det noe å bli medlem i Best Western Rewards?

Nei, medlemskap er helt gratis.

Hvor kan jeg oppdatere min personlige informasjon?

Du kan logge inn på medlemskontoen din på hjemmesiden vår og administrere din personlige informasjon eller så kan du kontakte vår medlemsservice på 800 11 624 for å få hjelp.

Hvordan logger jeg inn på medlemskontoen min?

Om du har medlemskap men ikke har tilgang til medlemskontoen online, vennligst kontakt vår medlemsservice på 800 11 624 eller bwr.service@bestwestern.com. Om du tidligere har angitt en e-postadresse i forbindelse med søknaden, vennligst klikk på “Glemt passord” så får du en mail med passord tilsendt.

Får du ikke mail, er det trolig fordi din registrerte e-postadresse er feil eller har mangler - kontakt vår medlemsservice om dette er tilfelle.

Hvordan kan jeg se poengsaldo på kontoen min?

Du kan alltid se din aktuelle poengsaldo og alle registrerte opphold ved å logge inn på medlemskontoen din på nettsiden vår. Du kan også bestille en kontoutskrift via medlemsservice på 800 11 624 eller bwr.service@bestwestern.com.

Utløper poengene mine?

Nei, dine opptjente poeng utløper ikke. Siden 1.januar 2016 har alle Rewards-poeng ubegrenset gyldighet.

Hvordan vet jeg at medlemskapet mitt er registrert og klart?

Umiddelbart etter at du har registrert deg, vil du motta en velkomstmail som bekrefter medlemskapet ditt.

I e-posten vil du se medlemsnummeret ditt, som du bruker når du foretar bestillinger i Best Western sine kanaler.

Ved å logge inn på bestwestern.no kan du administrere medlemskontoen din og se din poengsaldo, medlemsnivå, fordeler osv. Vi anbefaler også at du gjør dine bestillinger i innlogget-modus på nettet.

Mottar du ikke velkomstmail, vennligst kontakt medlemsservice på 800 11 624 eller bwr.service@bestwestern.com så kontrollerer vi dine kontaktdetaljer.

Hvor kan jeg lese mer om Best Western Rewards?

Her kan du lese mer om Best Western Rewards -programmet som gir deg poeng og fordeler på alle hotellene våre.

Kan jeg koble en person til på min konto?

Nei, hvert medlemskap er personlig.

Kan jeg ha et medlemskap for min bedrift?

Vi tilbyr ulike typer foretaksavtaler for små, mellomstore og store virksomheter.

Les mer om våre foretaksavtaler her

Tjene poeng

Hvordan tjener jeg poeng?

Best Western Rewards-medlemmer får 10 poeng per brukte US dollar på overnatting (satt til en fast valutakurs i lokal valuta). Poeng gis i hele verden på ordinære overnattingspriser som bestilles via nettstedet vårt, booking 800 11 624 eller direkte hos hotellet.

Poeng gis også på avtalepris med mindre annet er avtalt mellom partene. Hotellpakke og konferanser gir i Norge et fast beløp på 1000 poeng per opphold. Poeng gis på opptil tre rom som betales av medlem forutsatt at medlemmet bor på et av rommene og at øvrige gjester ikke ønsker poeng.

Det er også mulig å koble sammen programmer fra forskjellige flyselskapspartnere til medlemsprofilen, og som alternativ velge å tjene flypoeng / miles.

Får jeg poeng når jeg booker direkte på hotellet?

Ja. Husk å alltid oppgi medlemsnummer ved booking.

Får jeg poeng når jeg booker online?

Ja. Husk å alltid oppgi medlemsnummer ved booking.

Får jeg poeng om jeg betaler med Best Western Travel Card?

Ja, du får poeng eller flybonus / miles når du betaler med Travel Card så lenge du overnatter til en kvalifisert pris og har booket din overnatting via en av våre bookingkanaler.

Hvordan tjener jeg poeng hos en flyselskapspartner?

Du kan velge å tjene poeng / miles koblet til medlemsprogrammet hos våre mange globale flyselskapspartnere. For å få flybonus, logge inn på din Rewards medlemsprofil, velg ønsket flyselskapspartner og legg inn ditt medlemsnummer i flyselskapet under medlemsprofil på “Velg din standard for opptjening av poeng”.

Kan jeg både få Rewards-poeng og flybonus for en overnatting?

Nei, vi gir ikke både Rewards- og flybonus for samme overnatting. Din forhåndsbestemte foretrukne inntjening (poeng eller miles) er den som gjelder. Du kan når som helst endre foretrukket inntjening gjennom å logge inn på medlemskontoen din eller kontakte medlemsservice på 800 11 624 eller bwr.service@bestwestern.com.

Hvor lang tid tar det før jeg ser mine poeng på konto?

Det kan ta opptil 7 dager innen poeng registreres på medlemskontoen din. Når det gjelder flybonus kan det ta opptil 1 mnd før poengene registreres.

Hva gjør jeg om jeg mangler poeng for en overnatting?

Om du har oppgitt medlemsnummeret ditt i forbindelse med bookingen, vennligst vent 7 dager etter avreise før du spør eller etterlyser manglende poeng.

Om det har gått mer enn 7 dager etter din avreise og poengene fortsatt ikke er på konto, vennligst logg inn på medlemskontoen og fyll inn skjemaet savnede poeng.

Nye medlemmer kan få postregistrerte poeng for opphold 30 dager tilbake i tid (før medlemskap).

Etterregistrering er tillatt opptil seks måneder etter fullført hotellopphold. Send dokumentasjon via e-post. Husk å skrive medlemsnummeret ditt på dokumentene.

Telefon: 800 11 624 E-post: bwr.service@bestwestern.com

MERK! Etterregistrering gjelder kun bestillinger via Best Western-hotellets egne kanaler.

Kan man kjøpe poeng?

Ja, poeng kan kjøpes. 500 poeng koster $ 5 (maks. 20.000 poeng per transaksjon).

Kontakt medlemsservice på 800 11 624 eller bwr.service@bestwestern.com for hjelp.

Bruk poeng

Hva kan jeg bruke poengene mine til?

Poengene kan brukes til en rekke ulike fordeler som frinetter rundt om i verden og en mengde ulike gavekort via våre utvalgte samarbeidspartnere. Alt fra hjemmeelektronikk til møbler, sportsklær og bøker.

Hva er Best Western Travel Card?

Best Western Travel Card er et gavekort. Med dette gavekortet får du tilgang på mer enn 4500 hotell i over 100 land. Travel Cards aksepteres som betaling på samtlige Best Western-hotell rundt om i verden og har ubegrenset gyldighet.

Travel Card kjøper du enkelt på nærmeste Best Western-hotell eller vår nettside.

Hvor lang leveringstid er det på gavekort?

Vennligst beregn opptil to uker for levering av digitale gavekort. Fysiske gavekort har opptil 2-3 ukers leveringstid.

Kan jeg få ekspresslevering?

I dagens situasjon tilbyr vi ikke ekspresslevering.

Kan jeg overføre poeng til en annen Rewards-konto?

Ja, poeng kan overføres mellom kontoer som har samme fysiske adresse. For å overføre poeng, vennligst kontakt medlemsservice på 800 11 624 eller bwr.service@bestwestern.com.

Jeg trenger flere poeng, hva kan jeg gjøre?

Om du mangler poeng for å bestille ønsket gavekort eller benytte deg av en gratis overnatting, kan du kjøpe ekstra poeng (500 poeng for $ 5, maks. 20.000 poeng per transaksjon). Poeng kan også kjøpes via medlemsservice, 800 11 624 eller bwr.service@bestwestern.com.

Finnes det noen restriksjoner rundt hvor jeg kan bruke min gratis overnatting?

Nei, du kan utnytte din gratis overnatting på valgfritt Best Western-hotell i hele verden. Gratisnetter ligger på mellom 5000-70.000 poeng avhengig av type hotell, plassering og sesong.

For å booke en gratisnatt må du ha tilstrekkelig med poeng på medlemskontoen under bookingen.

Ved mangel på poeng ved ankomst til hotellet, bes du om å betale på en annen måte i henhold til gjeldende prisnivå på den aktuelle overnattingen. Det er ikke mulig å delbetale en gratisnatt med poeng i kombinasjon med penger.

Finnes det noen “black out dates” for gratisnetter?

Nei, frinetter kan bookes 365 dager i året.

Barn og familie

Hva koster det for overnatting med barn?

Et barn opptil 12 år bor gratis sammen med to betalende voksne i eksisterende møbler.

For ekstraseng tilkommer en mindre avgift pr. natt.

Lokale avvik fra ovenstående kan forekomme på noen hotell, så kontrollér hva som gjelder for akkurat det hotellet du booker.

Hvilke sengetyper er tilgjengelige for barn på hotellrommet?

Det finnes ekstraseng eller barneseng. I forbindelse med bookingen din, kontakt hotellet direkte og gi beskjed om hvilken sengetype du trenger.

Når må jeg sjekke ut?

Tid for utsjekk varierer fra hotell til hotell. Du finner informasjon om dette på din bookingbekreftelse.

Finnes det rom med en dør imellom hvor barn kan sove på det ene rommet?

Mange av våre hotell har “connecting rooms”, der man kan åpne en dør mellom to rom. På enkelte hotell forekommer en avgift for å booke slike rom. Kontakt det aktuelle hotellet for mer informasjon og booking.

Er det aldersgrense for å bo på hotellet?

Ja. Mindreårige (barn under 18 år) kan ikke sjekke inn eller overnatte alene uten foresatte eller andre myndige. Noen av våre hotell har minimum aldersgrense ved f.eks. besøk på spa, avslappingsavdeling eller treningssenter. Se spesifikk informasjon om aktuelt hotell og hotellets fasiliteter og tilbud.

Kontakt oss

Jeg må komme i kontakt med kundeservice, hvordan når jeg dem?

Om du har spørsmål i forbindelse med din booking eller vil booke en ny overnatting, kontakt vår kundeservice 800 11 624 eller booking.service@bestwestern.com.

Om du er medlem når du vår medlemsservice på booking.service@bestwestern.com eller på tlf 800 11 624.

Søker du etter noen av våre bookingkontor i andre land, finner du en liste her .

Våre bookingkontor er alltid åpne.

Travel Card

Hvordan kjøper jeg et Travel Card?

Best Western Travel Card kan kjøpes på en av våre hotell eller på nettet.

Kan jeg gi bort et Travel Card?

Ja! Når du kjøper et digitalt gavekort, kan du velge om det er til deg selv eller noen annen. Vil du gi det bort, oppgir du e-postadressen til personen du vil gi det til i forbindelse med kjøpet.

Kjøper du et fysisk Travel Card på noen av våre hoteller, kan du også gi det bort. Travel Card er ikke personlig.

Hvilke valutaer kan jeg laste på Travel Card?

På våre hoteller kan du kjøpe Travel Card i din lokale valuta.

Vil du kjøpe Travel Card via vår hjemmeside finnes det i valutaene US dollar, kanadiske dollar og Euro.

Kan jeg bruke et Travel Card lastet med en annen valuta enn den lokale valutaen der jeg skal bo?

Ja! Du kan bruke ditt Travel Card på Best Western-hoteller over hele verden. Det spiller ingen rolle hvilken valuta som er lastet på kortet. Den summen som brukes regnes automatisk om til den lokale valutaen i landet du befinner deg.

Jeg har fått et Travel Card. Hvordan bruker jeg det?

Gratulerer! Tenk på Travel Card som kontanter. Du betaler med det direkte på hotellet.

Du booker rom akkurat som vanlig og betaler for overnattingen ved ankomst til hotellet. Ved innsjekk viser du ditt Travel Card og gyldig legitimasjon.

Du kan ikke bruke Travel Card for direkte betaling på nettsiden.

Må jeg bruke hele Travel Cardet på en gang?

Nei, du kan delbetale en hotellregning med gavekortet. Du kan også bruke deler av gavekortet og spare resten til en annen gang.

Hva kan jeg bruke Travel Card til og hvor?

Du kan bruke det til å betale hotellovernattinger på alle våre hoteller.

På enkelte hotell kan du også bruke ditt Travel Card til fasiliteter som spa, parkering osv. Kontakt det aktuelle hotellet for å få informasjon.

Hvor lenge er Travel Card gyldig?

Et kjøpt Travel Card har ingen sluttdato og gjelder for alltid.

Travel Cards som har blitt delt ut i forbindelse med en kampanje er tidsbegrenset. Hvor lang gyldigheten er, varierer fra kampanje til kampanje. Kundeservice kan hjelpe deg med å finne ut av gyldighetstiden.

Hvor lang tid tar det å få et digitalt Travel Card?

Det tar mellom 1-3 arbeidsdager for levering av et digitalt Travel Card.

Må Travel Card være gyldig når jeg er på hotellet eller holder at det er gyldig når jeg booker?

Travel Card må være gyldig når du er på hotellet eller gjør et kjøp ettersom du betaler med det direkte på hotellet.

Hva gjør jeg om jeg ikke har fått mitt digitale Travel Card på e-post men ser at det er betalt?

Om ditt Travel Card ikke har kommet frem, må du kontakte kundeservice . De kan også hjelpe deg om du har mistet ditt Travel Card.